Teleruptor appartement De Haan (2011)

//Teleruptor appartement De Haan (2011)
Teleruptor appartement De Haan (2011) 2013-09-30T14:56:30+00:00

Project Description

Teleruptor schakeling

Eind 2010 deed er zich een ongeluk voor met een lek geslagen wasmachine op het bovenste verdiep van dit appartement. Via de plafond sijpelde het water binnen in de elektrische kast met alle gevolgen van dien. De aanwezige teleruptor schakeling was volledig stuk en diende vervangen te worden.

De bouwheer vond dit het aangewezen moment om af te stappen van de teleruptor schakeling en om te schakelen naar een Qbus domotica installatie. Deze biedt veel meer flexibiliteit, meer mogelijkheden voor het instellen van kloktijden, sferen en via de ingebouwde SMS module kan gans het appartement vanop afstand gestuurd en gecontroleerd worden.

Mits het hier ook gaat om een tweede verblijf die enkel door de eigenaar zelf wordt gebruikt stond deze erop om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden.

Teleruptor vs Qbus domotica

Toen we de eerste maal de elektrische kast openden schrokken we ons een hoedje omwille van de wirwar aan draden. Massa’s kabels kwamen van boven en beneden en het was een hels puzzelwerk om van elke kabel de juiste oorsprong te vinden. De teleruptor schakeling was oorspronkelijk gekozen om toch enkele handelingen te kunnen automatiseren, tot grote tevredenheid van de eigenaar, maar vandaag de dag wordt een teleruptorschakeling toch wel voorbij gestoken door een domotica installatie omwille van zijn eenvoudige installatie, energiebesparing, comfort, flexibiliteit en TCP/IP connectie.

Energiebesparing

Omdat de eigenaar niet wekelijks naar het appartement komt waren we op zoek naar een oplossing om tijdelijk alle elektrische apparaten uit te schakelen zoals de elektrische boiler, de elektrische verwarming, frigo, TV, vaatwas, wasmachine… Bijkomend was natuurlijk de wens om deze apparaten wel via SMS te kunnen opzetten zodat bij aankomst van de eigenaar in het appartement warm water en verwarming aanwezig is.

Na redelijk wat zoekwerk hebben we een oplossing gevonden door alle elektrische apparaten op een specifieke differentieel te zetten en deze via een hulpmodule te gaan aan- of op-zetten. Hiervoor dient de eigenaar enkele dagen voor zijn aankomst enkel het bericht “App GO” te sturen. Onmiddellijk start de boiler met de productie van warm water en laadt de elektrische accumulator zich op.

Voorbekabelde Habiteq kast

Aangezien de bestaande elektrische kast volledig verloren was hebben we geopteerd om met een voorbekabelde Habiteq kast te gaan werken. Hierdoor konden we alles mooi voorbereiden in ons atelier en hebben we de vervanging van de bestaande en de installatie van de nieuwe kast op één dag kunnen realiseren.